01 juli 2018 - Ponta Delgada - Vila Franca do Campo

Het is eigenlijk echt zalig toeven in ons guesthouse en het is dan ook weeral 11u als we vertrekken voor een dagje rond het Lagoa das Furnas.
Daar rijden we naartoe via de kustweg, die heel wat mooie uitzichtpunten biedt.

De zwarte rotsen laten hier duidelijk de vulkanische oorsprong zien van het eiland.

Gelukkig hebben we gekozen voor een kleine auto...

Ook als we richting binnenland afslaan rijden we opnieuw, net als gisteren langs bijzonder mooie wegen, afgeboord met ontzettend veel hortensias.

Ook weer die bomen die een groene tunnel vormen waar we onderdoor moeten rijden.

We komen bij het uitzichtpunt Pico do Ferro van waar we een prachtig uitzicht hebben op het Lagoa das Furnas, gelegen bij het gelijknamige dorp.

Langs de boorden zien we duidelijk de fumarolen, die eigenlijk een soort ventielen zijn waaruit hete gassen uit de aardkorst ontsnappen. Ten noorden van het meer worden de fumarolen gebruikt om gedurende 6 uur een stoofpotje klaar te maken, de plaatselijke specialiteit.

We willen een wandeling in de buurt van het meer gaan doen, maar als we in Furnas aankomen blijken heel wat straten afgesloten zonder dat we eigenlijk direct zien wat de reden daarvan is. We vragen het dan maar aan een politieagent en er blijkt om 15u een wijding van een nieuwe priester te zijn in de plaatselijke kerk. Het is nog zo'n 20 minuten vóór 15u en we besluiten om maar eens langs daar te gaan wandelen. Furnas is trouwens een bijzonder mooie stadje en het is er zeer aangenaam wandelen.

We zien een aangelegd 'pad' van jonge dennentakjes hier en daar versierd met gekleurde houtsnippers. We vermoeden dat de aanstaande priester dat pad zal moeten volgen.

Er komt steeds meer volk rond de heel mooie kerk Igreja de Santa Ana de Alegria, waar de wijding zal doorgaan.

Er klinken ook voortdurend luide knallen, zoals bij ons destijds het gebruik was aan de vooravond van een huwelijksfeest.
Iets vóór 15u zien we inderdaad een stoet aankomen, met op kop de toekomstige priester.

We vinden het bijzonder leuk om eens iets dergelijks onverwacht mee te maken, niet in het minst omdat dit in een werkelijk bijna sprookjesachtig kader gebeurt. We hebben er dan ook helemaal geen probleem mee dat we hier tijd 'verliezen', integendeel zelfs.

Nadat alle genodigden de kerk binnen zijn, vertrekken we naar de auto. Maar onderweg passeren we een heel mooie eet/drinkgelegenheid, de A Quinta Bar. Veel gegeten en/of gedronken hebben we sinds het ontbijt nog niet gedaan en we besluiten dan ook om hier eens binnen te gaan. Alhoewel, binnen is het niet echt want we zitten onder de bomen die heel veel diverse vruchten dragen, gaande van limoenen, avocados en tangerines.
De snacks zijn er niet alleen spotgoedkoop, maar ook nog eens heel lekker.

We blijven hier lang zitten en daarna rijden we rechtstreeks naar onze volgende overnachtingsplaats in Vila Franca do Campo. Eerst stoppen we nog even bij Terra Azul, met wie we morgen een daguitstap maken op het water.

Blijkbaar werd voor ons vandaag onbewust een "gelovige dag" gepland, want naast de priesterwijding van deze namiddag komen we nu in onze verblijfplaats in een processie terecht. Andermaal ligt er een pad van dennentakjes in het midden van heel wat straten en zijn zowat alle balkons van de huizen uitbundig versierd. Het blijkt om de processie van San Pedro te gaan.
Daarbij wordt een beeld van de heilige op de schouders van priesters door de straten gedragen. Overal waar men langskomt buigen de mensen het hoofd en maken een kruisteken. Heel bijzonder.

En ook onze slaapplaats voor de 2 volgende nachten is wel heel bijzonder 'gelovig': een 16e-eeuws klooster waaraan, behalve de noodzakelijke dingen zoals badkamers, nauwelijks iets veranderd is. Heel mooi en heel apart om hier te kunnen slapen.

Avondeten nemen we in het dorp, in restaurant Estrela do Mar, pal aan de haven.

We eten er een mixed grill visschotel met aardappelen en groenten en dat valt goed mee.
Toevallig zit er naast ons een jong Vlaams koppel (Jana en Wout) met wie we een leuke babbel hebben.
We laten hen ook eens 'ons klooster' zien en ook zij zijn behoorlijk onder de indruk van het gebouw.

Iets vóór middernacht liggen we tussen de lakens, veel te laat dus om ook nog eens foto's te selecteren.